Na een periode van 10 jaar als vaste buitenfirmamedewerker
ben ik, Ybo Brouwer, alweer bijna 16 jaar in vaste dienst van de Noord
West Ziekenhuisgroep als medewerker bij afdeling Techniek & Service.
Het voordeel van mijn mooie beroep is dat ik aan de elektrische installaties
van het gebouw en wat er aan vast zit geknoopt mag sleutelen. Soms uit
hoofde van nieuwe aanleg of sloop, vaak gewoon om de boel werkende te
houden. De renovatiegekte in het gebouwencomplex van de afgelopen jaren
was koren op mijn artistieke molen, aangezien daarbij voor mij zeer
bruikbare materialen vrijkwamen die ik op allerhande manieren toe kon
gaan passen.
Ik vind het leuk om materialen en onderdelen die soms totaal niets met
elkaar te maken hebben te combineren tot een werkend geheel, en daarom
bleef het verzamelen niet beperkt tot alleen elektrotechnische onderdelen.
Eind 1998 had ik genoeg materiaal overgehouden (ondanks andere creaties)
en verzameld om eens iets totaal nieuws te gaan bouwen, met voor mijn
doen grote proporties, namelijk een beeld van een wezen dat bijna 2
meter hoog zou worden.
|
 |
|
Het
zou een half machinaal, half organisch aandoend wezen worden, staande
op 2 benen, in bezit zijnde van 2 armen, een hoofd, en twee vleugels.
Verder om de hele boel wat op te vrolijken wat knipperende lampjes op
het lijf, een hoofd wat heen en weer kan kijken en wat roterende mesjes
op de arm.
Als basis voor het hoofd gebruikte ik een oude schedel waar ik de ontbrekende
onderdelen van verving door allerhande materialen.
Toen de grove omtrekken van de schedel gereed waren ging ik beginnen met
de bouw van het dragende skelet.
Als eerste maakte ik de bewegende nek, gemaakt van een stuuronderdeel
van een oude fiets vast aan een ruggengraat gemaakt van metalen montagerails.
|
|
|
|
 |
|
Vervolgens
moest ik een soort van bekken zien te creëren om de twee benen
aan vast te kunnen maken. Ik deed dat door twee ronde buizen van ongelijke
lengte onderaan de ruggengraat te monteren, met de kortste buis onder,
zo werd het een echt basis-bekken, zowel in aanzicht als in uitvoering.
Toen kwam mijn eerste echte grote probleem; hoe een gelijk paar benen
te construeren waar een gestalte van bijna twee meter hoog stabiel op
kan blijven staan.
Mijn oplossing was simpel; laat het gevaarte een beetje voorover gehurkt
staan, zodat het uitsteekt aan weerszijden van de (grote) voeten.
|
|
 |
De
ietwat geknikte benen heb ik gemaakt van ronde buizen, naar bekend model.
Een 'knie', twee buizen boven en twee buizen onder en voeten gemaakt van
dezelfde soort rail als de ruggegraat.
Dwars door elk been monteerde ik een dragende buis voor het gewicht, die
van voet tot bekkenaansluiting liep, en die ik aan alle andere vastschroefde
zodra hun positie goed was.
Met koppelingen kon ik de benen vast- en losmaken van het bekken.
Deze buizen en koppelingen waren van een zeer oude partij stellagemateriaal
waar men constructies rond de ziekenhuisbedden van bouwde voor tractiegewichten
etc.
|
|
Over
los- en vastmaken gesproken; het leek mij al voor ik aan het lijf begon
nuttig om er voor te zorgen dat het geheel ook door de deur van mijn
werkplaats vervoerd kon worden, dus ik besloot dat het hoofd, armen,
benen en de vleugels zo gemaakt moesten worden dat ze makkelijk los
te nemen waren.
Nu het skelet uit zichzelf kon staan werd het een stuk makkelijker om
aan te werken.
De armen (de één gemaakt van een oude bureaulamp-arm,
de andere van één of ander vaag medisch toestel wat zijn
langste tijd had gehad), kon ik door middel van een beugelconstructie
(een soort schouders) aan de ruggengraat monteren.
|
|
De kortste
arm zou de hand en de roterende mesjes krijgen, de langste arm een soort
pistool waar ik een blacklight-spaarlamp in wilde verwerken.
Vervolgens bouwde ik van metalen ophangbeugels voor ronde ventilatiekanalen
en een beschermraster voor tl-armaturen (een soort opgerekt en platgeslagen
metalen afdruiprek) de borstkas, die ik van voren openliet en van boven
bij de schouders ook open kon maken.
Dit deed ik met het oog op alle elektrische besturingsonderdelen die
ik nog in de romp wilde bouwen.
|

|
|
 |
|
Van te voren maakte ik
ook nog een rail vast die dwars door de romp liep en er nog een heel
eind van onderen uitstak, dit voor het wormvormige onderlijf wat ik
had bedacht.
Ik had namelijk nog een aantal oude halve bolvormige lampenkappen rondslingeren
en het leek me de perfecte oplossing, gezien hun lichte gewicht en ideale
vorm.
De opbouw van het stalen skelet begon nu zijn eind te naderen en ik
begon langzaam al het accent te verleggen naar de aankleding ervan.
Bij de bouw van het stalen skelet was mijn werkplaats bezaaid met schroot,
bouten en moeren (ik kon toen nog niet lassen, dus alles moest geschroefd
worden), nu begon dit plaats te maken voor allerhande zaken zoals elektrotechnisch-
, isolatie- en overbodig medisch materiaal.
|
|
Het
object had ik inmiddels al een naam gegeven; 'ScrapZ', verwijzend naar
zijn schroot- en afvalorigine.
Het eerste deel van de aankleding hield in dat ik het skelet van zijn
elektrische installatie ging voorzien. Hierdoor zou zijn hoofd straks
kunnen draaien, lampjes op zijn lijf gaan branden en nog meer van al
dat fraais.
Het slimme aan dit object is dat de schakeling pas begint te lopen zodra
het beweging registreert, de rest van de tijd licht het beeld zichzelf
met een paar lampjes aan die continue branden en blijft het hoofd stil
staan.
|
|

|
|

|
|
Maar
goed, na de situatie waarin de elektrische installatie overeenkomsten
begon te vertonen met iets wat gereed lijkt te zijn, werd het tijd voor
de rest van de aankleding.
Deze fase van de aankleding is het meest tijdrovende gedeelte geworden
van het geheel. Dit komt deels omdat ik veel tijd besteedde aan het ter
plekke bedenken van waar het uit zou moeten gaan bestaan, deels vanwege
mijn perfectionistische drang om het er perfect uit te laten zien terwijl
iets toch stevig moest zijn.
|
|
De buitenkant
van ScrapZ bestaat uit te veel onderdelen en is te divers om ze allemaal
op te noemen, dus dat laat ik bij deze maar. Wat wel een ontzettende
impact op me heeft gehad is dat ik voor het eerst met vrolijke KLEUREN
ging werken, ik notabene, die weinig anders werkte als met ZWART.
Met ScrapZ begon er een nieuwe episode van metallic-kleurtjes, die ik
overigens halverwege nog inderhaast op moest gaan kopen bij diverse
winkeltjes want, hoe kan het ook zo zijn, de soort die ik gebruikte
werd niet meer door de fabrikant gemaakt.
Maar goed, de aankleding werd door mijn persoon aan het skelet vastgelijmd
en met purschuim bewerkt, wat overigens beter is te manipuleren (als
het aan het uitharden is) dan ik altijd gedacht had.
|
|
Vervolgens
werd het tijd om te gaan verven en dat heb ik geweten ook.
Het gedeelte wat geverfd moest worden bestond voornamelijk uit purschuim
en omdat het oppervlak daarvan heel poreus en bobbelig was, zat er voor
mij niets anders op dan dat met een lief klein acrylverfkwastje te doen
voor een optimaal resultaat.
Elk bolletje en uitstulpinkje verfde ik zorgvuldig langs de randen zonder
iets anders te raken, ervoor wakend niet te morsen op de talloze onderdelen
die ik 'naturel' wilde houden.
Deze
werkwijze zorgde ervoor dat ik per been ongeveer een maand zoet was
en ik was er na afloop dan ook goed zat van, maar toch zeer tevreden
over het eindresultaat.
|

|
|

|
Na een welverdiende pauze
van een aantal weken was het tijd om aan de vleugels te gaan beginnen,
ik had inmiddels van een vriend twee oude tekentafelarmen gekregen,
die ik voor dat doel toe wilde gaan passen.
Maar ik bedacht me dat het leuk zou zijn, om het luchtvaartwaardige
nog beter over te laten komen, als er een 'straalmotorbackpack' op zijn
rug zou zitten en al spoedig had ik de ideale bouwspullen bij elkaar
gevonden. Twee bochtstukken van het buizenpostsysteem, twee antieke
zusteroproeplampjes, een oude stofzuigerslang, een buitenlamp, en van
buiten het huis vijf koeienhoorns.
|
|

|
|
Na een
maand ofzo, was het straalpakket gereed en waren de vleugels aan de
beurt.
Als ik me ergens op verkeken heb in dit project dan waren het de vleugels
wel.
Omdat ik ze inklapbaar wilde maken zat ik met het probleem van delen
die in harmonie moesten kunnen bewegen zonder dat het éne onderdeel
het andere stuk zou trekken.
Verder was er nog de materiaalkeuzeproblematiek aangezien ik rekening
moest houden met het gewicht en de stabiliteit van 'ScrapZ'.
Een oplossing met waterleidingbuizen en onderdelen van een oude glasvezelkabel
maakte dat ik vleugelribben kon maken die stevig genoeg waren en waar
het inmiddels aangeschafte doek op vastgeklemd kon worden.
|
|

|
Maar eerst zaagde ik
de poten van een ronde tafel af en verving die voor wielen. Dit zou
het plateau worden waar ScrapZ op zou komen te staan.
Op en onder de tafel monteerde ik de stroomaansluitpunten op een artistiek
verantwoorde manier. Verstevigingsrails onder de tafel moest in de toekomst
voorkomen dat het blad door zou gaan zakken door het gewicht van het
ScrapZ.
Toen was het moment aangebroken om te kijken of de methode die ik had
bedacht om het doek te bevestigen op het vleugelspant zou werken. En
zowaar, het bleef keurig netjes zitten, alleen het inklappen van de
vleugels ging niet zo goed.
De oplossing was even simpel als doeltreffend, ik sneed uit de losse
pols kleine inkepingen in het doek zodat het een beetje kon rekken,
en bracht zo ook een soort brekende tekening aan.
|
|

|
|
Na het schilderen van
de vleugels brak een raar moment aan: na bijna twee jaar al mijn vrije
tijd in dit project te hebben gestoken was ik klaar met bouwen.
|
|

|
|

ScrapZ
is te koop
info:
an@annn.nl
|
|
 |
|